استفاده از تیم داوری جوان | برگزاری مسابقات در فصلی غیر از زمستان
کد خبر: 3873931
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
فاطمه عیدی‌پور در تشریح مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بیان کرد:

استفاده از تیم داوری جوان | برگزاری مسابقات در فصلی غیر از زمستان

داور سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) یکی از ویژگی‌های مثبت این رقابت‌ها را استفاده از تیم داوری نخبه و جوان توصیف کرد و گفت: اگر مسابقات در فصلی غیر از زمستان برگزار شود، به طور حتم شاهد استقبال بیشتر شرکت‌کنندگان خواهیم بود.

*استفاده از تیم داوری جوان/ برگزاری در فصولی غیر از زمستان

به گزارش ایکنا، فاطمه عیدی‌پور، داور بخش صوت رشته حفظ 10 جزء در سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) است. وی طی سال‌های گذشته شرکت‌کننده این مسابقات بوده و رتبه نخست رشته ترتیل را نیز به دست آورده است. عیدی‌پور یکی از نکات مثبت این دوره از مسابقات را استفاده از تیم داوری جوان می‌داند و اعتقاد دارد که برگزاری مسابقات در ایامی غیر از فصل زمستان می‌تواند تعداد بسیار بیشتری را جذب این مسابقات کند. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

ایکنا ــ از سابقه فعالیت‌های قرآنی خود بگویید.

از دوره کودکی در خدمت قرآن بوده‌ام و هم‌اکنون در شهر اقلید استان فارس، مدیر یک دارالقرآن هستم. بسیار خوشحالم، امسال و در سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نیز در خدمت شرکت‌کنندگان هستم. در مسابقات قرآن معمولاً در رشته‌های حفظ و قرائت حضور داشته‌ام و خرسندم که به عنوان عضوی از جامعه فرهنگی کشور در این رقابت‌ها حضور دارم.

یکی از افتخاراتم این است که سال 1389 به عنوان شرکت‌کننده در این مسابقات حضور داشته و موفق به کسب رتبه نخست رشته ترتیل شدم. تاکنون در مسابقات بسیار زیادی در بحث داوری حضور داشته‌ام از مسابقات قرآن آموزش و پرورش تا سازمان اوقاف و امور خیریه و ... تا قبل از این هم دو دوره در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) افتخار داوری داشته‌ام.

ایکنا ــ همانطور که می‌دانید مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) به همت بخش مردمی برگزار می‌شود و خبری از حمایت‌های دولتی نیست. از نظر شما برگزاری مسابقات قرآن که حامی اصلی آن بخش مردمی است چه اثری در ترویج قرآن دارد؟

برگزاری چنین مسابقاتی به همت خیرین به عنوان باقیات و صالحاتی برای آنها باقی خواهند ماند. برگزاری این مسابقات در ترویج فرهنگ قرآنی با توجه به مردمی بودن آن می‌تواند مؤثر باشد؛ چرا که در این مسابقات تقریباً تمامی شرکت‌کنندگان از جایزه مادی بهره‌مند می‌شوند، این در جذب افراد مؤثر است. هر چند شرکت‌کنندگان برای ارزش مادی و دریافت جوایز در مسابقات حضور نمی‌یابند و اهداف آنها از حضور در مسابقات چیزهای دیگری است، اما همین ارزش دنیوی و بها دادن به یک حافظ قرآن که حتی موفق نشده رتبه برتر مسابقات را به دست بیاورد از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مسابقات امکانات در اختیار افرادی که حتی حدنصاب هم دریافت کنند، قرار داده می‌شود و این در جذب افراد و گسترش فرهنگ قرآنی اثرگذار است و قرآن را از مهجوریتی که در آن قرار دارد بیرون می‌آورد و باعث انس بیشتر بانوان با قرآن می‌شود.

ایکنا ــ با توجه به اینکه به داوری در مسابقات دیگر غیر از این مسابقات اشاره کردید، به اعتقاد شما وجه تمایز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با مسابقات دیگر چیست و این مسابقات از چه نقاط ضعف و قوتی نسبت به بقیه برخوردار است؟

مسابقات ارگان‌های مختلف که به صورت دولتی و سازمانی برگزار می‌شود، مرحله به مرحله است و به همین خاطر در هر مرحله تعدادی از شرکت‌کنندگان حذف می‌شوند، اما در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) مسابقات یک مرحله دارد و متوالی است و شاید علاوه بر مردمی بودن، یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز این مسابقات با رقابت‌های دیگر باشد.

در مورد نقاط قوت مسابقات باید به بحث بسیج امکانات برای برگزاری مطلوب اشاره کنم. در این مدت تمام امکانات بسیج شده و در اختیار قرآن‌آموزان، متسابقان و داوران است تا بتوانند افرادی که مراجعه کرده‌اند به خوبی ساماندهی و معرفی شوند. نقطه مثبت دیگر این مسابقات حضور شرکت‌کنندگانی از کشورهای دیگر در این دوره است، این نشان می‌دهد مسابقات در مسیر بین‌المللی شدن قرار گرفته است.

از دیگر نقاط قوت مسابقات تعداد بالای شرکت‌کنندگان است. هر کدام از متسابقان براساس برنامه مشخص شده در زمان و ساعت مقرر حضور می‌یابند و به سؤالات هیئت داوران پاسخ می‌دهند. همچنین در این مسابقات تقریباً تمام شرکت‌کنندگان حتی اگر قبول نشوند هدایایی دریافت می‌کنند که در مسابقات دیگر کمتر شاهد آن هستیم.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با دیگر مسابقات در داوران آن است،‌ در این مسابقات فقط در بخش بانوان 40 داور در 9 گروه حضور دارند و تعداد زیاد داوران به خاطر حجم بالای شرکت‌کنندگان است که در این دوره بالغ بر پنج هزار نفر بود.

ایکنا ــ با توجه به اینکه از بانوان فعال قرآنی هستید و سال‌ها در مسابقات به عنوان داور و متسابق حضور داشته‌اید و مدیریت یک دارالقرآن را نیز برعهده دارید، در مورد نقش و تأثیر بانوان در فعالیت‌های قرآنی جامعه بگویید.

در بخش بانوان خوشبختانه تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات و در عرصه فعالیت‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، با توجه به اینکه قرآنی شدن یک نفر از بانوان به معنی قرآنی شدن یک خانواده است این می‌تواند نویدبخش قرآنی شدن اجتماع باشد. اگر به این سخن که از دامن زن مرد به معراج می‌رود اعتقاد داشته باشیم، مطمئن خواهیم شد که فعالیت هر کدام از بانوان در عرصه فعالیت‌های قرآنی به منزله قرآنی شدن یک خانواده است و قرآنی شدن خانواده‌ها هم نتیجه‌ای جز قرآنی شدن جامعه به دنبال ندارد.

ایکنا ــ در مورد نوآوری‌های این مسابقات نسبت به گذشته بگویید.

سال 90 و 91 داور مسابقات بودم و پس از آن دیگر در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) حضور نداشتم. با وجود این دورادور پیگیر اخبار آن بوده‌ام. به اعتقاد من استفاده از داوران جوان یکی از نوآوری‌های خاص این دوره است که در گذشته کمتر شاهد آن بوده‌ایم. جا دارد از همین جا بابت این موضوع از عوامل اجرایی قدردانی کنم و از اینکه نخبه‌های قرآنی را برای داوری انتخاب کرده‌اند، تشکر کنم. همچنین در این دوره اغلب افرادی که برای داوری دعوت شده‌اند حافظ و قاری قرآن هستند و قبلاً نیز در مسابقات حضور داشته‌اند که همین موضوع می‌تواند به داوران بسیار کمک کند.

ایکنا ــ به اعتقاد شما این مسابقات ظرفیت ارتقای بیشتر را دارد؟

بله، برگزارکنندگان مسابقات می‌توانند بخش‌های دیگری را اضافه کنند، ‌می‌توان راه را برای ورود هنر قرآنی به مسابقات فراهم کرد و مسابقات در سال‌های آینده فقط در بخش آوایی برگزار نشود و شاهد برگزاری مسابقات در رشته‌های هنری و پژوهشی نیز باشیم.

ایکنا ــ آسیب‌ها یا چالش‌های مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) چیست؟

نقدی که به مسابقات امسال وارد است و آن را مطرح کرده‌ایم،‌ زمان برگزاری آن است که معمولاً بسیاری با آن مشکل دارند. مسابقات در این دوره در فصل زمستان برگزار شده و مطمئناً اگر در فصل مناسب‌تری همچون تابستان بود شاید تعداد بیشتری در مسابقات حضور می‌یافتند. الان شرایط جوی نامناسب و فصل مدارس باعث شده تا کمتر از مسابقات استقبال شود. اگر این شرایط نبود، مطمئناً شرکت‌کنندگان بسیار بیشتری برای حضور در مسابقات رغبت داشتند.

انتهای پیام
captcha